پخش زنده
امروز: -
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب از آغاز عملیات تعویض ریل بندهای چوبی معیوب پل سیاه اهواز خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمدعلی مرادی گفت: پس از بررسیهای به عمل آمده توسط کارشناسان راه آهن جنوب در راستای افزایش ضریب ایمنی و نگهداری از پل تاریخی سیاه راه آهن جنوب، نیاز به تعویض ۱۸۰ تراوس چوبی، پل سیاه مسجل شد.
وی فزود: این عملیات پس از انجام هماهنگیهای لازم برای مسدودی خط با نظارت مستقیم، گروه نظارت بر خط و سازههای فنی این اداره کل و توسط کارگران حوزه ۱۴ و ۱۵ ایستگاه راه آهن اهواز و کارون شاغل در بخش خصوصی شروع شد که در ۴ ساعت مسدودی موفق به تعویض ۱۵ عدد از ریل بندهای فرسوده شدند و این عملیات تا تعویض کامل این ۱۸۰ تراورس معیوب ادامه خواهد داشت.
مرادی با اشاره به روند و نحوهی تعویض این ریل بندهای پلی، ادامه داد: پل سیاه راه آهن جنوب دارای ۳ هزار و ۵۰۰ تراورس چوبی با ابعاد (۴ متر طول و ۲۵ سانتی متر عرض در ۳۵ سانتی متر ارتفاع) است که در زمان تعویض این تراورسها ضمن بهره گرفتن از مهارت نیروی انسانی باتجربه از یک دستگاه درزین جرثقیلدار جهت جابجایی و جایگزینی این تراورسهای سنگین استفاده میشود.
سرپرست راه آهن جنوب اضافه کرد: برای تعویض روزانه حدود دوکوپلاژ از خط اصلی و کُند ریلهای، کنار ریل کاملا باز میشود و ریل بندهای معیوب از بین ریل بندهای موجود برداشته میشوند، همچنین جهت تثبیت ریل بندها جدید روی شاسی اصلی پل، باید ریل بندها از پایین کونیک شوند (یعنی به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانت بعرض شاسی پل حدود ۶۰ سانت از داخل ترا شیده میشود) و این کار تا تعویض کامل ریل بندهای شکسته پل ادامه خواهد داشت.
این پل ۹۵ ساله اهواز، اولین پل ساخته شده بر روی روخانه کارون برای تردد قطارها و داری یکهزار و ۵۰ متر طول، ۶ متر عرض و ۱۰ متر ارتفاع است.
جنس بدنه آن از بتن و فلز بوده و دارای ۵۲ پایه است.
این اثر در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.